AlterSquare-bloggen-top1Veel ondernemers willen graag bloggen. Goed idee, zeker als je veel te vertellen hebt over jouw vak en je wil profileren als professional. Het opzetten van een blog voor de website is niet veel werk voor de webdesigner, dus zo gepiept en aan de slag! Maar dan slaat de drukte van het ondernemen toe, en blijkt een blog een hoop tijd te kosten. Het schrijven, structureren en editen van blogs die het lezen waard zijn kost tijd, inspanning en oefening. Doe het, maar doe het goed, want de website is een visitekaartje.

5 redenen om NIET te bloggen

1. Bloggen kost veel tijd.
Reken er op dat een enkele blog schrijven tussen de 4 a 8 uur vraagt. Dat is een halve tot een volle werkdag. Is er nog een dag over naast het werk dat moet gebeuren voor de onderneming?

2. De niveau van de blog valt tegen voor de lezer.
De kwaliteit van de inhoud van een blog zegt iets over de onderneming. De manier waarop dit gedaan wordt zet de toon op de website. Krijgt de lezer een goede indruk van de kwaliteit van de onderneming?

3. Bloggen levert niet direct iets op
Al die tijd die in het schrijven wordt gestoken levert niet altijd op wat men verwacht. Bezoekers aantallen stijgen niet altijd evenredig mee met de moeite en tijd die er in de website wordt gestopt. Direct geld verdienen met een blog kost aardig wat tijd.

4. Een verwaarloosde indruk door achterstallig bloggen
De bezoeker ziet dat er al lang niet meer een bericht is geplaatst. Als een blog achterblijft lijkt de website verlaten. Is de ondernemer nog druk aan het ondernemen?

5. Niet het goede voorbeeld geven
Schrijven of zeggen is één ding, het doen en uitdragen zegt meer. De ondernemer die niet zijn eigen advies oppakt maar dit wel uitdraagt doet zijn eigen reputatie veel pijn. Volg jij de adviezen zelf op die je geeft?

AlterSquare-bloggen-grammar

10 redenen om WEL te bloggen

1. Wordt een expert
Informatie delen is een duurzame strategie voor de onderneming. Door te laten zien dat je het vak begrijpt EN dit kan overbrengen.

2. Je kan mensen helpen
Niet iedere lezer wordt een opdrachtgever of klant. Maar elke geholpen lezer is er één. Help kleine problemen oplossen en voeg waarde toe aan de wereld.

3. Trek publiek naar de website
Door berichten te delen of over onderwerpen te schrijven waar veel interesse naar is komen bezoekers niet eerst op de homepage maar op een blog.

4. Leer informatie te combineren
Wijsheid is niet altijd alleen veel informatie hebben maar vooral deze te combineren. Voor deze blog las ik vele andere blogs en combineerde deze tot tips die meerwaarde hebben.

AlterSquare-bloggen-coffeestain

5. Leer beter schrijven
Ontdek je stem en authentieke schrijfstijl. Dit helpt niet alleen met teksten voor de website maar ook in de dagelijkse emails en andere werkzaamheden.

6. Beantwoord veel gestelde vragen
Vaak hetzelfde gesprek aan het houden in acquisitie gesprekken? Schrijf ze op in een blog. Zo kan je direct een potentiële klant naar jouw website sturen en krijgen ze uitgebreide informatie.

7. Leer beter beargumenteren
Schrijven biedt de tijd om te overwegen. Door alle argumenten van een bepaald onderwerp goed op te schrijven blijven ze goed hangen. Daarnaast leert het opschrijven het structureren van de argumenten.

design

8. Een beter vindbare website (SEO)
Google houdt van blogs. Hoger scoren op google betekend vaak dat een bezoeker vindt wat hij zoekt. Sterke titels, lange urls, inhoud met volume, langere page views of doorklikken zijn allemaal zaken waarop de indexering van een website worden verhoogt.

9. Bloggen is gratis
Als de website er toch al staat kan de blog eenvoudig worden toegevoegd. Er zijn ook genoeg platformen waar bloggen helemaal gratis kan. Denk aan wordpress.com of blogger.com.

10. Het kan geld opleveren
Indirect kan een blog meer opdrachtgevers of klanten opleveren. Er zijn ook veel mogelijkheden om direct geld te verdienen met bijvoorbeeld adverteren. Professionele bloggers kunnen van schrijven leven, maar het kan ook een mooie bijverdienste worden.

Het is niet makkelijk

Bloggen kost veel werk. Met doorzetten en een goed uithoudingsvermogen kan het ook veel opleveren. Hou het praktisch en leerzaam. Voor jezelf en de lezer. Door de focus op groei en verbetering te leggen zal elke uitkomst een mooi resultaat zijn.

Ik hoop dat deze blog voldoet aan de verwachtingen en kan helpen met een goede afweging. Waarom blog jij of wil jij bloggen?