AlterSquare-perfectHet doel van een over-pagina is een gezicht te geven aan de website. Pak de kans om de bezoeker snel kennis te laten maken. Deze pagina wordt namelijk over het algemeen vaak bezocht. Veel website gebruiken deze ruimte om te overtuigen. Zelf ben ik van mening dat de over pagina bedoeld is voor het het krijgen van vertrouwen van de bezoeker. Maar hoe komt een betrouwbare pagina over?

Doelgroep bepalen en aanspreken

Bezoekers vertrouwen geen website, ze vertrouwen mensen.  Bezoekers worden daarom graag aangesproken alsof ze mensen zijn. Maar wie is die bezoeker en hoe spreek (schrijf) je ze aan? Dit doe je door een kader te scheppen, een doelgroep te bepalen.Bepaal de doelgroep zodat de juiste persoon zich voelt aangesproken. “Maar iedereen is welkom, ik wil niemand uitsluiten.” Gelukkig maar, dat houdt de deur open, maar spreekt niemand echt aan. 

Meer dan feiten

De basis feiten op een rijtje zetten geeft houvast voor de lezer. Start dus met de feiten. Zet ze even kort maar krachtig op een rij. Locatie, start jaar, aantal personen, sector, etc. Maak ook een rijtje met woorden over de kwaliteiten die er uit mogen blinken. Haal deze kwaliteiten bijvoorbeeld uit referenties zodat de woordkeuze gevarieerd is. Schrijf uiteindelijk een rijtje normen en waarden. Deze drie rijtjes beschrijven het bedrijf zoals de eigenaar hem ziet en graag gezien wordt. Maak van ieder rijtje een korte tekst met een kopje voor de over pagina. Link eventueel vanuit deze drie teksten naar andere delen van de website zoals diensten, contact, portfolio of werkwijze.

AlterSquare-about-funnyVerhaal met focus

Nu de basis op papier staat is het tijd om karakter te geven aan de pagina. Een persoonlijkheid laten zien vraagt meer dan informatie geven, het vraag bloot te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door een persoonlijk verhaal te geven of een lijfspreuk te benadrukken. Stel tentoon wie er achter zit door bijvoorbeeld een goede foto van jezelf en medewerkers te plaatsen. Humor of een bepaalde toon werkt altijd goed, maar blijf jezelf en houdt in de gaten hoe je overkomt.

Daarnaast is het altijd een goed idee de teksten door een ander te laten lezen, zoals bijvoorbeeld een tekstschrijver of copywriter. Vraag bijvoorbeeld ook aan de directe omgeving hoe je overkomt en of dit authentiek is aan wie je bent.

Ik heb een paar goede voorbeelden verzameld hoe persoonlijkheid wordt weergegeven en vertrouwen wordt gewonnen. De eerste drie zijn vooral persoonlijk, de laatste drie zijn meer mkb gericht.

Red Kiwi
Rent the runway
Grain & Mortar

 

chess king, chess pawn, contrast, mirror reflection,NIET DOEN

Jargon gebruiken
Gebruik van jargon om je expert rol te bevestigen is op veel plekken op de website zeer gepast. Maar niet op deze pagina. Wanneer uitleg tot in detail gepast is maak dan een subpagina of een verwijzing.

Lange lappen tekst
Gebruik bij lange teksten overzichtelijke paragrafen en tussenkopjes. Zo kan de lezer eerst de pagina scannen en zelf beslissen welke stukken er worden gelezen.

Stockphotos gebruiken
Ik ben niet tegen stockphoto’s, ik gebruik ze zelf ook geregeld. Maar deze pagina is niet bedoelt voor een algemene indruk. Authenticiteit van teksten en afbeeldingen helpen bij het bouwen van vertrouwen.

Altersquare-about-happyUp to date

Niets is veranderlijker dan een onderneming. Daarom is het verstandig 1 keer per jaar de pagina over het bedrijf even door te lezen en te kijken of deze moet worden geactualiseerd. Als al het andere op de website achterhaald is kan deze pagina toch helpen de bezoeker goede indruk te geven die representatief is aan de bestaande situatie. Ook certificering die actueel is wekt vertrouwen en geeft een veilig gevoel.

En het aller belangrijkste, zorg dat men enthousiast worden om met jou samen te werken. Maak een feestje van deze pagina.