Dnetwerk-linkse gemiddelde internet gebruiker denkt heel goed te weten wat een link is. ‘Daar klik je op en dan ga je ergens naar toe’. Als website eigenaar is het toch verstandig iets meer kennis te hebben van links, wat ze doen en wat ze voor de website kunnen betekenen. Deze basiskennis is misschien alleen nodig als opfrisser maar kan ook helpen bij het controleren van een link.

Link opbouw

De adresbalk in de browser geeft een webadres weer, een zogeheten URL. De opbouw van een url begint bijvoorbeeld met www. en eindigt op bijvoorbeeld .com of .nl. De URL verwijst naar informatie die op een locatie (webserver) staat. Ook kan de informatie dieper zitten, dan is de URL een stuk langer en ligt de informatie dieper in de website. Een hyperlink (of zoals het kortweg wordt genoemd: een link) is een URL aan een anker. Het anker is het element waar men op kan klikken. Dit is bijvoorbeeld een woord, een stuk tekst (hypertekst), een plaatje of een (onzichtbaar) gebied.

backlinkEen betrouwbaar anker

Linken zorgt ervoor dat de bezoeker van locatie verandert en andere informatie krijgt te zien. Het anker geeft een indicatie waar men naartoe gaat en waarom men daar naartoe wil. Als het woord ‘bloemen’ een link is en men komt op een pagina over ‘tafels’ dan raakt men de weg kwijt. Het anker moet weergeven wat het resultaat zal zijn anders wordt de website als onbetrouwbaar ervaren. Niet iedereen hecht belang aan betrouwbaarheid en denken soms snel te scoren. Op de lange termijn werkt dit echter averechts. Het controleren van links op een website is onderdeel van goed website onderhoud.Controleer vooral externe links regelmatig, maar ook intern kunnen veranderingen optreden waardoor linken kunnen breken.

Interne en Externe links

Het is van groot belang om onderscheidt te maken in interne en externe links. Blijft de bezoeker binnen het domein dan is dat een interne link. Externe links verwijzen naar een adres buiten het domein. Houdt inzicht hoe de bezoeker dieper of verder naar de informatie binnen de website. En verzorg ook goed de mogelijkheid om weer terug te gaan naar de vorige pagina (zonder dat men daarmee op de terug button in de browser te moeten aan klikken). Bedenk welke stappen de bezoeker kan maken zodat dit een natuurlijk proces lijkt voor de bezoeker. Houdt tevens de bezoeker bij de website en controleer hoe hij deze verlaat. Door een externe link te laten openen in een ander scherm zorgt men ervoor dat de website open blijft staan en de bezoeker makkelijk terug kan komen. In WordPress kan dit eenvoudig bij het maken van de link door dit met een vinkje aan te geven.

AlterSquare-short-linkShortlinks

Een shortlink is wat het zegt: een korte link. Hoewel erg handig is niet voor iedereen in één keer duidelijk wat de meerwaarde is van een shortlink. Omdat meestal naar een dieper onderdeel binnen de website linkt (zogenaamd dieplinken) kunnen de urls lang worden. Ook kan de domeinnaam zelf soms erg lang zijn om uit te tikken of over te nemen. Daarnaast kan men niet altijd het anker (het link woord) aanpassen en is de gehele link zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan twitter, waar het aantal tekens is beperkt maar de link alleen in zijn geheel kan worden opgenomen.
Een ‘URL shortening service’ verzorgt de shortlink en men kan deze overzichtelijk beheren. Bitly.com en Ow.ly zijn bekende services die jouw links netjes beheren. Ook WordPress heeft een shortlink service, en kan bij het activeren van Jetpack makkelijk worden gebruikt vanuit de pagina of post zelf. Onder de titel van de pagina of het bericht wordt te permalink aangegeven, daarnaast bevind zicht een button ‘verkorte url verkrijgen’ (EN: get shortlink) .

Bijzondere links

Anker-link
Een directe link naar een bericht of pagina geeft niet altijd meteen de informatie waar men naar verwijst. Als de informatie onderaan de pagina staat kan de links zelfs uiterst verwarrend werken. Om naar het onderdeel te gaan waar men daadwerkelijk naar verwijst worden zogenaamde ankerlinks gemaakt. Deze kunnen alleen worden aangebracht binnen het eigen domein omdat rond het onderdeel waar naartoe wordt gelinkt een anker moet worden geplaatst. Het maken van een ankerlink vraagt enige kennis in html.
Download-link
Een ander voorbeeld van een bijzondere link is een download link. Een link naar een bestand dat men kan downloaden. Hierbij is het verstandig dit netjes te melden op de link wat er gebeurt wanneer men er op klikt. Ook kan men het beste de downloadlink als een extrene link behandelen (open in nieuw venster) zodat men geen problemen hoeft te verwachten bij het terugkomen op de pagina.
Email-link
Het linken van een email-adres is een mailto link. Wanneer men klikt op deze link opent de link de aangewezen mailsoftware. Steeds meer mensen gebruiken een mailservice binnen de browser en niet op de computer (bijvoorbeeld : gmail, hotmail, yahoomail) waardoor de mailto link niet opent altijd opent in de juiste mailservice. Zorg er daarom voor dat het ook mogelijk is de link te kopiëren.

Family-Guy-Do-Not-Push-ButtonDenk na over de vormgeving

Buttons, menu’s, advertenties zijn allemaal vormgegeven links. Denk goed na of de vormgeving aan de verwachting voldoet. Een menu zorgt er meestal voor dat de bezoeker binnen de website zoekt, het openen van een pagina buiten de site of in een nieuw venster kan voor verwarring zorgen. Advertenties kan men juist wel laten openen in een nieuw venster, vooral als heel duidelijk is dat het een advertentie betreft. Buttons vangen extra aandacht, gebruik ze niet te veel maar vooral daar waar de aandacht op moet vallen. Het juiste kleurgebruik kan bij buttons veel verschil maken.

 

Denk dus goed na over de gevolgen. Bereiken bezoekers de juiste informatie en komen ze terecht waar u dat wil? En zorgt de inhoud van de website ervoor dat bezoekers ook contact opnemen of zelfs diensten of producten afnemen?
AlterSquare denkt graag mee over de navigatie van uw website. Nodig mij uit voor een kop koffie >